Márton-ünnephez: Lámpás készítés otthon
   
 

 

Ami szükséges:


A pauszpapír méretét a sajtos doboz aljának belső kerülete (+2cm ráhagyás)
és a lámpás magassága (15-20cm) határozza meg .

 

 

 

 

 


A pauszpapír alsó és felső részén 1-1 cm-ert
hagyjunk meg zsírkrétamentesen (a ragasztáshoz)
.

 


Ragasztóval a gyertya beragasztását követően a doboz belső peremét kell bekenni.

 


A pauszpapír beillesztése.

 


A tetőrész kivágása után ragasztózzuk be a sajtos doboz tetejét is.
Ez után illesztjük a pauszpapír hengerünk felső részére.

 


A sajtos doboz álcázása.

 

Márton-időszak


A Márton-időszak az évkörben a Mihály-időszak és Advent között helyezkedik el, nagyjából a november hónapot foglalja magában. A természet ekkorra már jórészt elhal, sok növény és állat téli álomba merül. Az időszakot uraló állatövi jegy a Skorpió. És valóban, szinte érezzük ahogy sziszegő, csípős nyelvével zúzmarát dermeszt a fákra, belopakodik a kabátunk alá. A nappalok egyre rövidebbek, a sötétség veszi át az uralmat. Minden a befelé fordulást sugallja. Vágyunk a meleg szobába, ahol fényeket gyújtva ellensúlyozhatjuk a külső sötétséget. Ebben az időszakban a manók azok a lények akik ezt a befelé húzódást jelképezik. A hideg elindítja a kristályosodást a föld alatt, a föld kezd megfagyni, s a manók ennek a folyamatnak az őrei. Ezek a kis lények nagyon közel állnak a gyerekekhez, mivel aprók, fürgék és huncutok, ugyanakkor rendkívül bölcsek. Az óvodában ilyenkor megjelennek az évszakasztalon is gyökérből való manóváraikban, jelen vannak az énekekben, mondókákban, s felbukkannak a gyerekek játékában. November 11-én Szent Mártonra emlékezünk, aki 316-ban született Pannóniában Savaria (Szombathely) városában. Katona volt a római hadseregben, és felvette a kereszténységet. Egy nap éppen úton volt télvíz idején, amikor félmeztelen koldust pillantott meg az út mentén. Kardot rántva egyetlen mozdulattal félbehasította köpönyegét és megosztotta azt a koldussal. Aznap éjjel álmában megjelent neki Krisztus, vállán a fél köpennyel. Márton otthagyta a hadsereget, és pap, majd 371-ben Tours püspöke lett. 397 november 11-én húnyt el, s ezt a napot, mint az isteni világban való újjászületése napját ünneplik a keresztények. Szent Márton alakja természetesen a magyar hagyományban is jelen van. István király zászlaira a hadverő Márton képét festette, s a pannonhalmi apátság is az ő tiszteletére épült. Szombathely mellett Szentmártonfalván a templom előtti kút az, ahol a legenda szerint Mártont megkeresztelték. Érdekesség, hogy középkori felvidéki templomaink némelyikében együtt, egy oltáron található a "négy magyar szent király", Márton, István, Imre, László szoboralakja. A néphagyományban Márton napja a gazdasági év kiemelkedő zárónapja, valamint fontos időjósló nap. Mit jelenthet nekünk magunknak ma Szent Márton, és mi az a kép amit gyerekeink elé állíthatunk? Mit élünk meg ebben a ünnepben, az évnek ebben a sötétedő, hidegülő időszakában? Ezekre a kérdésekre mindannyiunknak magunkban, magunkból kell megtalálni a választ. A következő sorok(Füle Erika váci Waldorf-pedagógus sorai) gondolatébresztőek lehetnek ebben a folyamatban: A mai ember elvesztette azt az ősérzést, hogy egy a világgal. A régi ember egy-ségben élt a természettel, nyáron teljes odaadásban, ősszel visszahúzódásban. Mi már csak tudatosan, tudatunk fejlesztésével, belső fényünk növelésével találhatunk vissza ehhez az elveszett egységhez. Szellemi munkánk gyümölcsei tetteinkben testesülnek meg. A gyerekek mindezt még "ingyen" kapják, ösztönösen élnek az égi erőkkel. Ahogy nőnek elveszítik ösztönös tudásukat, hogy majd önálló emberként, tudatosan találjanak vissza hozzájuk. A gyerekeknek akkor tudunk segíteni, ha úgy élünk - mi felnőttek - hogy méltók legyünk arra, hogy utánozzanak bennünket. A kisgyerek nem tud nem utánozni, kiszolgáltatott utánzó, így komoly felelősség "eléjük élni". Ebben az időben például úgy, hogy megkeressük mi az amit tettekre válthatunk a mártoni példából.

Márton jót tett a koldussal. Ki-ki maga tudja mi jót tehet mindennapjaiban, a maga életében. Lehet, hogy segíthet a párjának, a gyerekének, egy kutyának, vagy egy embercsoportnak... Lehet ez a segítség egy mozdulat, odafordulás, ima valakiért, egy jókor teremtett csend...

A belső mozdulat őszintesége a lényeg, mert ezt éli meg belőlünk a gyerekünk, kihat a mozdulóra, s a környezetére egyaránt. Az óvódában a Márton-napi lámpás ünnep megpróbálja mindezt közel hozni, képpé formálni, a gyerekek számára átélhetővé tenni. Megváltozik a környezetünk, sötétebb lesz, s hogy ez érzékelhetőbb legyen, a szobában mindenhol lámpá világít villanyfény helyett. Az ünnepre készülve lámpáslapokat festünk, olajozunk, rajzolunk. A játékok, dalok versek "dolgozós,összebújós, törpés" élményt adnak. A szülők is készülnek, megtanulják a dalokat, elkészítik az óvodások lámpásait. Végül együttéljük meg az ünnepet, énekelve kísérjük a gyerekeket az estében. Ezek a történések mind-mind tettek, jó tettek. Mindannyiunk jó tetteire szükség van ahhoz, hogy ünnepet teremtsünk gyermekeinknek, Márton-ünnepet, megelevenítve azt a képet, hogy "Az ember saját belső fényét viszi a külvilágban eluralkodott sötétségben."

Forrás: Szülői kör. Metamorfózis 2004/2
Újhelyi Hedvig:Líceumot Építünk
Molnár V. József: Kalendárium
A Hámori Waldorf-iskola honlapja

 

A 2004. évi Márton-ünnep

A 2005. évi Márton-ünnep